Leksykon wiedzy
Reklama internetowa
Reklama internetowa stanowi najszybciej rozwijające się medium reklamowe. Czytaj więcej...
Swój potencjał rozwoju zawdzięcza coraz większemu wzrostowi znaczenia Internetu jako środka przekazu i komunikacji masowej. Zarówno definicji jak i form reklamy internetowej jest wiele. Najprościej można powiedzieć, że reklama internetowa to każda forma reklamy, jaką można znaleźć w Internecie. Wykorzystywana jest głównie do przesyłania informacji marketingowej i pozyskiwania klientów korzystających z komputera lub innych urządzeń mobilnych. Dużym atutem reklamy internetowej jest jej zasięg, ponieważ można znaleźć prawie wszędzie tam, gdzie urządzenia mają dostęp do Internetu1. Warto również dodać, że odróżnieniu od innych form reklamy, w Internecie potencjalny klient ma do czynienia ze znacznie dłuższym czasem kontaktu z materiałem reklamowym. Jest on praktycznie niczym nieograniczony, dzięki czemu reklama internetowa udostępniona jest odbiorcy 24 godziny na dobę. To użytkownik decyduje, czy i kiedy sięgnie po informacje reklamowe i oceni ich przydatność merytoryczną. Im serwis jest bardziej użyteczny i interesujący, tym czas przebywania w obrębie strony internetowej będzie dłuższy, co sprawi, że dana reklama ma większą szansę zauważenia, a co za tym idzie bardziej efektywna.
Istnieje wiele form reklamy internetowej. Oto przykładowy ich podział zaproponowany przez Pana Arnolda Pabiana. Wg niego reklamę internetową można podzielić na:
- bannerową
- pop-up
- reklamę w warstwie
- wysyłkową
- inne
Ukryj
Reklama bannerowa
Wśród form reklamy bannerowej można wyróżnić wieje kilka rodzajów. Czytaj więcej...
- banner, czyli najstarszą i najpowszechniejszą formę reklamy internetowej, za jego podstawą formę uważa się grafikę statyczną lub animowaną umieszczoną w orientacji poziomej;
- megabanner, czyli forma banneru, umieszczana w górnej części strony, kliknięcie w który powoduje przejście do pod adres www wskazany przez reklamodawcę;
- button, nazywany również przyciskiem reklamowym, jest to mniejsza forma bannera, umieszczany jest zazwyczaj w pobliżu prawej lub lewej krawędzi strony internetowej;
- recatagle, czyli śródtekstowa forma banneru lub buttonu, może być reklamą zarówno graficzną jak i tekstową;
- skyscraper, czyli dynamiczna reklama graficzna umieszczona w formie pionowego bannera, umieszczanego zazwyczaj po prawej części strony;
- watemark - forma reklamy umieszczana w tle strony internetowej jako swoista tapeta, może ją tworzyć duża, jak i mała grafika ustawiona w sposób sąsiadujący, jest zazwyczaj statyczna, nie przesuwa się w wyniku przewijania strony.
Ukryj
Reklama pop-up
Istnieje kilka rodzajów reklamy typu pop-up. Czytaj więcej...
- pop-up, czyli okienko z treścią reklamową wyskakujące ponad stroną po jej załadowaniu, bądź po wykonaniu myszą określonej akcji, alternatywnie reklamy tego typu mogą pojawiać się po zamknięciu strony;
- pop-under, reklama analogiczna do pop-up pojawiająca się pod przeglądanym oknem;
- interstital, zwany również poltergeist, czyli reklama emitowana na całej stronie przeglądarki podczas ładowania się określonej witryny, w formie krótkiego filmu, przypomina reklamę telewizyjną;
- brandmark, czyli graficzna forma reklamowa w postaci pop-up, jednak nieograniczona zarysem standardowego okna, wyświetlana nad treścią serwisu, o dowolnym kształcie, można przesuwać ją w obrębie okna przeglądarki, powinna zawierać krzyżyk „x” umożliwiający jej zamknięcie.
Ukryj
Reklama w warstwie
Do reklam w warstwie możemy zaliczyć następujące: Czytaj więcej...
- toplayer, animacja w formacie flash wykorzystująca ruchome elementy graficzne w dowolnych konfiguracjach oraz efekty dźwiękowe, wyświetlana w przezroczystej formie nad treścią strony;
- expaned, czyli banner, billboard, skyscraper po najechaniu na który kursorem myszy zmienia się do większego rozmiaru, zaś po zjechaniu rozmiar jego wraca do pozycji wyjściowej;
- expanded corner, forma reklamy umieszczana w rogu strony internetowej nad jej treścią, po najechaniu na nią kursorem myszy rozszerza się do większych rozmiarów, często zajmuje całą stronę, po zjechaniu z niej kursorem wraca do pozycji poprzedniej;
- scroller, reklama pod postacią przewijającego się paska na dole okna przeglądarki, może zawierać określony tekst, elementy graficzne, animowane, mimo przewijania strony pozostaje cały czas w jednym miejscu.
Ukryj
Do pozostałych form reklam internetowej możemy zaliczyć: Czytaj więcej...
Zalety reklamy w Internecie
Reklama internetowa posiada wiele zalet wynikających z bogactwa i różnorodności form prezentacji. Czytaj więcej...
Do zalet reklamy internetowej możemy zliczyć min.:
- ogromny zasięg geograficzny, ograniczony jedynie możliwością dostępu do Internetu
- szybkość realizacji
- możliwość bardzo dokładnej mierzalności
- atrakcyjność formy przekazu
- interaktywność
- angażowanie odbiorcy
- zindywidualizowanie przekazu dla konkretnej grupy docelowej
- możliwość natychmiastowego kontaktu z reklamowaną firmą
- wysoka siła oddziaływania
- dość dobry stopień akceptacji
- relatywnie niskie koszty w dotarciu do jednostkowego klienta
Ukryj
PHP
PHP to obiektowy język programowania zaprojektowany do generowania stron internetowych w czasie rzeczywistym. Czytaj więcej...
PHP (PHP Hypertext Preprocessor) – język skryptowy, o składni zbliżonej do innych języków programowania. Używany jest do tworzenia nie tylko dynamicznych stron internetowych o bardzo dużych możliwościach oraz skryptów, ale pisane są w nim również aplikacje. PHP pracuje po stronie serwera, w przeciwieństwie np. do JavaScript. Programy i strony www pisane przy użyciu PHP wykonywane są przez interpretera PHP na serwerze, który przetwarza instrukcje PHP na JavaScript i HTML. Dzięki takiemu stanu rzeczy użytkownik nie jest w stanie zobaczyć kodu PHP bez dostępu do FTP
PHP jest rozprowadzany na otwartej licencji i każdy może pobrać za darmo jego kopię, zainstalować i używać bez żadnych ograniczeń zarówno do celów prywatnych jak i komercyjnych.
Język PHP jest bardzo rozbudowany, obecnie oferuje m.in. takie usługi jak: obsługa sesji dynamiczne tworzenie rysunków czy obsługa wielu rodzajów baz danych. Ukryj
MySQL
MySQL to najpopularniejszy system do zarządzania bazami danych. Czytaj więcej...
Język ten jest najbardziej znanym i rozpowszechnionym strukturalnym językiem zapytań rozwijanym przez firmę Oracle. Służy do tworzenia, modyfikacji oraz zarządzania bazami danych. Znany i ceniony jest przede wszystkim ze względu na swoją niebywałą wydajność i szybkość działania. Do komunikacji z innymi programami używa standardowego języku zapytań (SQL) wraz z własnymi rozszerzonymi jego funkcjami. Połączenie możliwości języka skryptowego PHP i baz danych MySQL, pozwala na budowanie zaawansowanych witryn www, np. sklepów internetowych. Ukryj
HTML
HTML jest podstawowym językiem używanym do tworzenia stron internetowych. Czytaj więcej...
HTML określa jak dokument będzie wyglądał w przeglądarce internetowej. Umożliwia on nadanie tekstowi struktury logicznej. Kod HTML składa się ze znaczników oraz tekstu. Znaczniki zapisywane są w ostrych nawiasach. Dzięki nim dokument prócz głównego tekstu, zawiera w sobie informacje uatrakcyjniające wyświetlanie go.
Możemy wyróżnić znaczniki strukturalne (odpowiadające za logiczną strukturę tekstu, np. nagłówki), prezentacyjne (pogrubienie tekstu, kursywa) i hipertekstowe, stanowiące odnośniki do innych stron internetowych. Dzięki językowi HTML możemy dodawać do tekstu akapity, hiperłącza, nagłówki, pliki graficzne czy multimedialne czy też formularze. Ukryj
CSS
Kaskadowy arkusz stylu - CSS - mówiąc w skrócie jest zbiorem reguł i zasada opisujących jak dany element, dana grupa elementów ma wyglądać na stronie www. Czytaj więcej...
CSS to język służący do opisu formy prezentacji stron www. Pozwala webmasterowi nadać indywidualny charakter, poprzez określenie szczegółowych wytycznych dotyczących wyglądu nawet najdrobniejszych elementów. CSS został stworzony w celu odseparowania struktury dokumentu od formy jego prezentacji. Wykorzystanie arkuszy stylów pozwala min. na pozycjonowanie elementów względem siebie, zmianę koloru i kroju czcionki bądź na dodanie obramowania grafikom. CSS dzisiaj stało się nieodłącznym elementem wspomagającym język HTML, a przede wszystkim bibliotekę JavaScript jQuery. Ukryj
Canvas
Jest to obiekt, który rewolucjonizuje grafikę i wizualizację na stronach www. Czytaj więcej...
Canvas to element języka HTML wprowadzony od 5 jego wersji, dający możliwość dynamicznego, skryptowego wyświetlania kształtów i obrazów bitmapowych. Obiekt canvas umożliwia rysowanie dynamicznych dwu- i trójwymiarowych animacji czy gier działających w przeglądarkach bez dodatkowych wtyczek. Na przykład może być użyty do rysowania wykresów, tworzenia kompozycji fotografii lub do prostych (i nie tylko prostych) animacji.Canvas jest wciąż traktowany jako swego rodzaju ciekawostka, której głównym hamulcem jest jeszcze nadal stosunkowo kiepskie wsparcie przeglądarek.
Ukryj
JavaScript
JavaScript jest to język programowania stosowany na stronach internetowych.Umożliwia wzbogacanie kodu HTML o animacje, interaktywność i dynamiczne efekty wizualne. Czytaj więcej...
Najczęściej używanym zastosowaniem języka JavaScript są strony internetowe. Skrypty JS służą zazwyczaj do nadania interaktywności poprzez reagowanie na zdarzenia, walidacji formularzy lub budowania elementów nawigacyjnych. JavaScript pozwala zwiększyć użyteczność stron WWW przez udostępnianie natychmiastowych informacji zwrotnych. W odróżnieniu od PHP wszelkie akcje wykonywane są po stronie przeglądarki. Realizacja zdarzenia nie wymaga ponownego przeładowania strony www. Ukryj
jQuery
jQuery jest bibloteką JavaScript usprawniającą pisanie aplikacji w tymże języku, rozszerzającą jego możliwości, przy zachowaniu prostoty formułowania komend. Czytaj więcej...
Biblioteka jQuery jest rozbudowanym programem napisanym w języku JavaScript. Skraca potrzebę pisania długich kodów, dzięki zastąpienie sekcji długich komend jednym poleceniem. Rozwiązuje również problem kompatybilności kodu JavaScript w rożnych przeglądarkach. Przy jej pomocy webmaster jest w stanie niewielkim nakładem pracy wzbogacić stronę o ciekawe efekty wizualne oraz zwiększyć jej funkcjonalność dzięki wielu dostępnym w sieci pluginom. Ukryj
Ajax
Ajax to technologia, która umożliwia powstanie aplikacji internetowych nowej generacji. Burzy podział na witryny internetowe i tradycyjne aplikacje komputerowe. Czytaj więcej...
Ajax umożliwia wysłanie żądania i otrzymanie odpowiedzi oraz aktualizację wyglądu strony bez konieczności jej odświeżania. Z danego rozwiązania korzystają min witryny: Google Maps, Twitter, Gmail itp.Nie jest on oficjalnym językiem programowania, jest określeniem współdziałania technologii JavaScript, XML, przeglądarek internetowych i serwerów sieciowych przy akcji pobierania i wyświetlania informacji bez konieczności przeładowywania strony. Ukryj
Kafelkowe strony internetowe
Strony internetowe, w których menu jest rozmieszczone przy pomocy kafelków. Czytaj więcej...
Kafelkami nazywamy elementy w kształcie prostokąta rozmieszczonych na stronie głównej, zajmujących większą część jego powierzchni.
Strony te zyskał popularność dzięki systemowi operacyjnemu Microsoft Windows 8.
Ukryj